Planowanie kierunku podróży

Zapewne każdy z nas ma jakiś czy to kraj, czy kierunek, który jest jego “konikiem”. W naszym przypadku jest to Azja. Mamy listę krajów, które chcemy zobaczyć (i u każdego z nas ta lista jest inna, część krajów oczywiście się powtarza, ale nie jesteśmy jednomyślni). W czasie wolnym, gdy przeglądamy internet, czytamy blogi czy rozmawiamy z ludźmi, tworzymy sobie pewne plany. Na przykład w 2012 roku planowaliśmy Tajlandię. Kupiliśmy przewodnik LP, nawet zrobiliśmy wstępną mapkę, nagle … pojawił się błąd taryfowy na połączenie do Meksyku. I w ciągu godziny zapadła decyzja o zmianie kierunku, został wciągnięty w wyjazd brat Niny – Michał i zostały kupione bilety. W międzyczasie oczywiście były telefony do szefów, czy dostaniemy urlop.

Tak więc – warto zrobić sobie listę miejsc, które chcemy zobaczyć. Warto też wiedzieć mniej więcej jakie w danym kraju są ceny – bo co z tego, że tanio polecimy, jak za nocleg czy jedzenie będzie trzeba zapłacić majątek. No i warto też wiedzieć, co w danym kraju nas interesuje, szczególnie jak jest duży. Bo jeśli interesuje nas zachodnie wybrzeże USA, to tanie loty do NYC to nie koniec naszych wydatków na loty.

Ja mam w przeglądarce w zakładkach folder “Podróże” a w niej folder “Wyjazdy – Plany”. I następnie kraje, gdzie mam jakieś konkretne linki do blogów, hoteli, zdjęć czy innych informacji o konkretnych krajach. Dzięki temu. gdy pojawia się promocja, szybko można ustalić czy dany kierunek nas interesuje oraz – czy warto 😛

Zakładki planów wyjazdowych

Tak więc planowanie kierunku podróży jest ważne, ale jeszcze ważniejsza jest elastyczność i szybkość reakcji. Kiedyś zastanawialiśmy się o chwilę za długo i nie wystarczyło już biletów…

Pogoda

Wszystko pięknie ładnie, ale czasem wyskakuje nam mega promocja na… bo ja wiem – Iran. Kupujemy nie zastanawiając się, bo całę zycie chcieliśmy tam polecieć, a na miejscu… szok. Bo kupiliśmy bilety na sierpień i nagle okazuje się, że temperatura oscyluje w okolicach 45 stopni. Albo w styczniu pada tam śnieg.

Z tego też powodu, trzeba sprawdzać, jaka jest pogoda naszej docelowej lokalizacji, w okresie który nas interesuje. Osobiście używam do tego miedzy innymi strony http://www.besttimetogo.com.

Raport roczny o pogodzie w Iranie

Na raporcie tym mamy informację o temperaturze i opadach, dzięki czemu możemy wybrać sobie porę, w której będzie nam się najlepiej podróżowało. W przypadku powyższego Iranu, najlepiej wyglądają miesiące od marca do czerwca, oraz październik i listopad. Od czerwca do września zaś temperatura mocno przekracza 30 stopni. Pamiętać też należy, żeby sprawdzać w kilku miejscach kraju. Pogoda na północy kraju może być inna, niż na południu!

W przypadku Iranu nie mamy możliwości sprawdzenia pogody na południu kraju, ale możemy sprawdzić pobliski Kuwejt:

Tak wygląda pogoda w Kuwejcie w przeciągu roku

I tu już widzimy, że czerwiec to 36 stopni… więc już z naszego planu zostaje nam okres od marca do maja oraz ewentualnie listopad.

Poszukiwania biletów

Narzędzia

Chcąc lecieć gdzieś tanio, trzeba śledzić promocje i błędy taryfowe. W naszym przypadku, gdy tylko rozglądaliśmy się cierpliwie, nie było potrzeby używania wyszukiwarek lotów. Z pomocą przychodzą strony, gdzie znaleźć można informacje o promocjach. I wystarczy zerknąć na facebooka, by wiedzieć, co ciekawego dziś w promocji. My używamy następujących stron:

W tym przypadku udało nam się na Mlecznych podróżach wypatrzeć promocję do Iranu.

Zakup biletów

Wiemy, że jest promocja. Najczęściej dostajemy od razu linka do rezerwacji lotu, lecz czasem jest tylko informacja, że jest promocja na lot w danym kierunku określonymi liniami lotniczymi. Wtedy posiłkujemy się wyszukiwarkami lotów:

Po wybraniu konkretnego lotu, mamy szczegółowe inofrmacje o locie oraz ewentualnych czasach oczekiwania  na kontynuacje podróży (przy lotach łączonych)
Po wybraniu konkretnego lotu, mamy szczegółowe inofrmacje o locie oraz ewentualnych czasach oczekiwania na kontynuacje podróży (przy lotach łączonych)

Otrzymujemy szczegółową informację o locie. Na tej podstawie możemy ocenić, czy nam pasuje – na przykład czy czas międzylądowania nie jest zbyt długi lub lądowanie jest o godzinie, kiedy wydostanie się z lotniska będzie utrudnione. My osobiście najczęściej staramy się wybierać loty z krótkim międzylądowaniem, by dzieci mogły chwilę się pobawić na lotniskowych placach zabaw, a jeszcze nie zdążyły się tym zmęczyć za mocno. Najczęściej sensowna oczekiwanie na lotnisku to 1-3h. Wracając z podróży staramy się też często wrócić nie ostatniego dnia przed powrotem do pracy, ale np w sobotę, by mieć czas na ewentualne niespodzianki, odespanie podróży, jetlaga itp

Pod wyborem lotu mamy zaś pośredników oferujących bilety. Pośrednicy różnią się ceną i jakością obsługi – w przypadku skyscanera warto zerknąć na ilość gwiazdek i głosów – większa szansa na to, że nie będzie problemów z procesem zakupowym. Dla ostrożnych zawsze jest możliwość zakupu bezpośrednio na stronie linii lotniczej.